2009-05-12

Morgonens loparrunda

Hejsan alla!

Detta ar forsta gangen jag bloggar sa bli inte forbannade over att de flesta poanger uteblir, jag lovar att de kommer inom ett par dagar.
Vem ar jag da forresten? Jag heter Adam Bergner, bor i Linkoping och ar en sann ornitolog (fagelskadare). Jag hade fran forsta borjan inte ens tankt att visa upp mitt projekt pa den regionala utstallningen, men tack vare en envis handledare tog jag till sist ett viktigt beslut, ett beslut som tog mig enda till USA! Projektet handlar foga forvanande om de bevingade vannerna. Jag har speciellt studerat flyttfaglar vid Svartamynningens naturreservat, sjon Roxen utanfor Linkoping. Detta har pagatt under tre ars tid och trots manga tidiga morgnar och dagar med snal nordvastlig vind eller osregn kanner jag att det var vart det!

Men nu over till dagens handelser:

Phillipe foreslog igar kvall att vi alla skulle ta en loparrunda idag pa morgonen. En intet ont anande fem ar yngre tjej (ocksa ISEF-finalist) antog utmaningen att springa ihop med oss, men vid lobbydorren motte hon upp och berattade att hon hade andra planer. Naval, Phillipe tog snabbt taten och vi lyckades halla ett relativt snabbt och jamnt tempo runt i kvarteret och langs strandkanten till en konstgjord sjo i en park nagra hundra meter fran hotellet.

Ur ornitologisk synpunkt blev loparrundan riktigt lyckad da bade amerikansk kopparand, ringnabbad mas och amerikansk sothona kunde kryssas. Pa hemvagen till hotellet hittades aven en grann hane House Finch vid vagkanten. Den var nyligen dod och sags pa ungefar samma stalle som ett par sags i gar eftermiddag. Trakigt, men troligen ar det inte helt ovanligt da trafiken ar riktigt tung i princip dygnet runt.

Att amerikanarna inte ar sarskilt miljomedvetna av sig ar val knappast nagon nyhet, men dagens upplevelse tar anda priset. Pa parkeringen till en mindre bilmarknad stod cirka 50 bilar och gick pa tomgang, utan att en enda sjal syntes till pa denna parkering. Jag skulle bara vilja veta vad folk tanker med? Var det for att testa AC-n i samtliga bilar eller ar det helt enkelt haftigare att saval se och hora bilarna innan kop?

Frukostarna fortsatter att vara medelmattiga, atminstone for en svensk som ar van vid yoghurt och mackor med leverpastej och gurka. Idag fick det bli nagon sorts grillade mackor med cheddarost, tjocka skivor rokt skina och scrambled eggs. Brodet sades vara bakat med surdeg, men det smakade precis som vilket annat ljust och torrt brod som helst.

1 kommentar:

whufc sa...

Hello Adam!
Grillade mackor låter ju kanon!
Skönt att höra att du är på G i staterna!Hoppas inte allt "montersnickrande"tagit musten ur dig! Kul att höra att du redan hunnit med några nya "kryss".
En sak till,satsa inte på svart!
Kramar från pappa o farmor